Contact - balie
  1. /
  2. SPEAK TEST

Openingstijden

Bezoekadres
Dampten 26
1624 NR Hoorn

Postadres
Postbus 566
1620 AN Hoorn

Bel of mail ons
0229 - 25 87 58
info@werksaamwf.nl

Openingstijden

WerkSaam Westfriesland is geopend van maandag tot en met vrijdag 

9.00 - 12.00 uur: open inloop
12.00 - 17.00 uur: alleen op afspraak

(Let op: Ons magazijn is geopend tot 16.00 uur)

Lees hier meer over onze bereikbaarheid.

 

  1. Dit is een lijst
  2. Dit is een lijst
    1. en dit is een sublijst
    2. met items
  3. Dit is een lijst
  4. Dit is een lijst

Main home test holdeing FAQ

Krijg ik een vergoeding voor de eigen bijdrage kinderopvang?

Heeft u jonge kinderen en werkt u parttime, of volgt u een traject of inburgeringscursus? Dan kunt u mogelijk een vergoeding krijgen voor uw eigen bijdrage van de kosten van kinderopvang. De kosten voor kinderopvang worden voor een groot deel vergoed door de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst. Er blijft dan een eigen bijdrage over. WerkSaam kan een vergoeding geven voor deze eigen bijdrage.

Voor overblijfkosten krijgt u meestal geen kinderopvangtoeslag. WerkSaam vergoedt deze kosten.
Onderteken nooit een overeenkomst met de kinderopvanginstelling voordat u weet of u een vergoeding krijgt.

Heeft u vragen over de kinderopvang in verband met werk, een werkervaringstraject of inburgeringscursus? Neemt u dan contact op met uw coach. Heeft u geen coach? Dan kunt u ons Klant Contact Centrum bellen op 0229-25 87 58 tussen 9.00-17.00 uur. 

Heeft u kinderopvang nodig vanwege langdurige ziekte of psychische redenen? Dan vergoedt WerkSaam dit niet. U kunt hierover contact opnemen met uw gemeente.

Hoe werkt Mijn WerkSaam (iParticipatie) voor het aanvragen van ondersteuning bij het zoeken naar werk?

Als u op de link naar Mijn WerkSaam (iParticipatie) klikt, en u bent ingelogd via uw DigiD, dan komt u op een beginpagina. Klik op het 'plusje' om het invullen van een formulier te starten en/of selecteer ‘aanvraag_ondersteuning_bij_zoeken_werk' en klik onderaan op 'Ok'.

 

Gezondheidsklachten en werk

Je hebt een baan gevonden en gaat enthousiast aan het werk. Maar dan krijg je gezondheidsklachten. Dat is heel vervelend. Je merkt dat je het werk eigenlijk niet meer vol kunt houden. Wat moet je dan doen?

Overleg met je werkgever

Bespreek je gezondheidsklachten met je werkgever. Hij/zij kan met je kijken of bijvoorbeeld jouw werk(plek) aangepast kan worden. Of dat er andere mogelijkheden voor verbetering zijn. Dit gebeurt vaak in samenwerking met de bedrijfsarts.

Neem nooit zomaar ontslag

Maar wat als je ondanks deze adviezen en/of aanpassingen toch klachten houdt? Neem dan nooit zomaar ontslag. Je verspeelt dan het recht op een werkeloosheidsuitkering (WW). Vraag je daarna een (aanvulling op je) bijstandsuitkering aan? Dan heb je kans dat wij jouw uitkering enige tijd verlagen.

Kun je het werk echt niet meer uitvoeren?

Heb je alles geprobeerd, maar kun je het werk echt niet meer uitvoeren? Meld je dan ziek bij jouw werkgever. De werkgever betaalt jouw loon door en zal samen met je bekijken of ander werk mogelijk is. Eventueel bij een ander bedrijf. Of je ontvangt een Ziektewet-uitkering van het UWV.

Ik heb moeite met het schrijven van een sollicitatiebrief. Kan WerkSaam mij helpen?

Hebt u moeite met het schrijven van uw sollicitatiebrief? Of wilt u graag hulp bij het zoeken naar een geschikte baan? Komt u dan naar het WerkSaam Café. We leren u dan hoe u het zelf kan doen!

Kijk op onze pagina over het WerkSaam Café voor meer informatie. 

Wat is de cliëntenraad?

De cliëntenraad is een onafhankelijk adviesorgaan. Wij adviseren het bestuur van WerkSaam Westfriesland op het gebied van het beleid van de Participatiewet. Wij zijn er voor u! Wij volgen de beleidsontwikkelingen van WerkSaam Westfriesland en geven gevraagd en ongevraagd advies aan het bestuur. Daarbij staan de belangen van de verschillende cliëntengroepen voorop.

Missie

Wij behartigen zo goed mogelijk de belangen van de mensen die te maken hebben met de Participatiewet. Daarbij behoren ook de mensen met een arbeidsbeperking. Wij willen in goede samenwerking met het bestuur van WerkSaam zorgen voor een zorgvuldige uitvoering van de Participatiewet.

Uitgangspunten

Voor onze adviezen beoordelen wij het beleid vanuit het oogpunt van de verschillende cliëntengroepen. Hierbij zijn respect, rechtvaardigheid, de menselijke maat en duidelijke communicatie voor ons belangrijke waarden.

Taken

De cliëntenraad is nauw betroken bij beleidsontwikkelingen van WerkSaam Westfriesland. Wij volgen de ontwikkelingen kritisch en geven gevraagd en ongevraagd advies aan het bestuur. Daarbij staan de belangen van de cliënten voorop.

Meer informatie

Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wie zijn de leden?

De Cliëntenraad bestaat uit 13 leden uit de 7 West-Friese gemeenten. Ieder lid heeft vanuit zijn of haar eigen persoonlijke situatie te maken met de Participatiewet. Wat ons verbindt is de motivatie om de belangen van de uitkeringsgerechtigden en de mensen met een arbeidsbeperking goed te behartigen.

Een deel van ons heeft een bijstandsuitkering, een deel werkt bij de sociale werkvoorziening, weer anderen volgen een leerwerktraject. Enkele leden zijn vanuit een andere achtergrond bij de uitvoering van de Participatiewet betrokken. De cliëntenraad heeft een onafhankelijk voorzitter die zelf geen lid is van de raad, maar wel door de leden is gekozen.

Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wat doet de cliëntenraad?

De cliëntenraad adviseert het bestuur van WerkSaam over het te voeren beleid. De beleidsmedewerkers van WerkSaam maken beleidsstukken en verordeningen. Voordat die aan het bestuur worden aangeboden komt het ter advisering bij ons. Verder geven wij gevraagd en ongevraagd advies aan het bestuur over allerlei andere zaken. Dit doen wij altijd schriftelijk.

Vergaderingen

Minimaal twee keer per jaar vergaderen wij met het bestuur. Zelf vergaderen wij één keer per maand.

Meer informatie

Hier kunt u de adviezen van de cliëntenraad vinden.

Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wat doet de cliëntenraad niet?

De cliëntenraad gaat niet over:

  • individuele klachten
  • bezwaarschriften
  • regelingen van de gemeenten zoals het minimabeleid en de bijzondere bijstand
  • minimabeleid van de gemeenten, heffingskortingen, toeslagen en andere belastingzaken

Hierover kunt u contact op te nemen met WerkSaam Westfriesland, uw gemeente of de Belastingdienst.

Wat leert u tijdens de inburgering
  • U leert de Nederlandse taal. U leert ook hoe mensen in Nederland leven, wonen en werken. Dit leert u door een leerroute te volgen. Na het afsluiten van deze leerroute doet u examens of u heeft een eindgesprek met de gemeente.
  • U leert wat belangrijk is in Nederland en hoe u mee kunt doen aan de samenleving zodat u sneller kunt meedoen en betere kansen heeft om werk te krijgen. Dit leert u tijdens het participatieverklaringstraject.
  • U leert hoe u in Nederland werk kunt vinden. Dit leert u (meestal) tijdens de Module Arbeidsmarkt en Participatie. Hiervoor kunt u bijvoorbeeld een werkstage of vrijwilligerswerk doen.
Wat zijn de kosten voor inburgering?

De kosten van uw inburgering hangen af van de reden waarom u in Nederland bent.

Statushouder

Bent u statushouder? Dan betaalt de gemeente uw cursus en het examen. Als u het examen opnieuw moet doen, betaalt de gemeente nog 1 keer. U kunt geen geld lenen bij DUO.

Geen statushouder

Bent u geen statushouder, maar bijvoorbeeld gezinsmigrant? Dan kunt u kiezen: de cursus en het examen zelf betalen, of geld lenen bij DUO. Geld lenen kan alleen voor goedgekeurde scholen. Meer informatie over goedgekeurde scholen vindt u op www.zoekinburgerschool.nl.

Hoe verloopt het inburgeringsproces?

Als u moet inburgeren krijgt u een brief van DUO waarin staat vanaf welke datum u moet inburgeren. De reden waarom u naar Nederland bent gekomen en uw persoonlijke situatie bepalen de route van uw inburgering. 

U wordt uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek met een inburgeringscoach van het Regionaal inburgeringsteam West-Friesland. In dit gesprek maken wij afspraken over uw inburgeringstraject. Ook maakt u een toets om te bepalen wat u al kan. Deze toets heet de leerbaarheidstoets (LBT). De uitkomst van de toets en het gesprek noemen wij de brede intake. Na de brede intake wordt uw leerroute bepaald en wordt een keuze gemaakt uit de aangeboden leerroutes.

 

Leerroutes

Het maakt niet uit wat voor leerroute u volgt, als het maar goed bij u past.

 

De B1-route

Deze route heet de B1-route omdat met deze route het doel is om taalniveau B1 te halen. Dit niveau staat voor eenvoudig Nederlands. Daarnaast werkt u of doet u vrijwilligerswerk.

Hoelang deze leerroute duurt hangt af van hoe snel u leert. Gemiddeld duurt het 1,5 jaar tot maximaal 3 jaar.

 

De onderwijsroute

Deze route is vooral voor jongeren. Via deze route kunnen zij zo snel mogelijk een schooldiploma halen. Zo kunnen ze een goede start maken in Nederland.

 

De zelfredzaamheidsroute

De Z in de Z-route staat voor zelfredzaamheid. Zelfredzaamheid gaat over hoe goed u het zelf kunt redden. Deze leerroute is voor inburgeraars die leren wat lastiger vinden. De Z-route kan ook een goede route zijn als u niet kunt lezen of veel hebt meegemaakt (trauma).

Daarnaast is er veel aandacht voor hoe u zelfstandig in Nederland kunt wonen. U leert waar u hulp kunt vragen. Ook leert u omgaan met geld; hoe computers werken; en hoe u in contact komt met andere mensen in Nederland. De Z-route helpt u zo snel mogelijk mee te doen in Nederland, als het kan ook via betaald werk.

 

Als wij hebben afgesproken welke leerroute u gaat volgen start uw inburgeringstraject. U heeft 3 jaar de tijd om het inburgeringstraject af te ronden.

Route inburgeringsproces

Wat is een Persoonlijk Inburgerings- en Participatieplan?

Na de brede intake maakt u samen met uw inburgeringscoach een Persoonlijk Inburgerings- en Participatieplan (PIP). In dit plan staat wat u moet doen om in te burgeren en wat voor examen u gaat doen. Ook staat aangegeven of u examen moet doen en wat voor examen.

Wat zijn tips om Nederlands te oefenen?

Wilt u snel Nederlands leren? Dan is het goed om veel te oefenen. Hieronder een paar tips hoe u thuis kunt oefenen. Op internet zijn programma’s te vinden waarmee u de Nederlandse taal kunt oefenen.

Kijk eens op:

 

Meedoen aan activiteiten

De bibliotheek organiseert vaak activiteiten voor mensen die Nederlands willen leren. Bijv. een taalcafé. U kunt dan een kopje koffie komen drinken en Nederlands praten.

 

Bibliotheek

Veel lezen helpt ook. De bibliotheek heeft een speciale collectie met boeken in makkelijke taal.

 

Oefenexamens op de computer

Op internet zijn examens te vinden waarmee u alvast kunt oefenen. U vindt ze op deze websites:

 

Studieboeken Nederlands voor inburgering

In de bibliotheek kunt u boeken lenen waaruit u Nederlands kunt leren, als voorbereiding op uw inburgeringsexamen.

Vragen over inburgering?

Heeft u na het lezen nog vragen over de inburgering, kunt u contact opnemen met het Regionaal inburgeringsteam West-Friesland.

Dit kan via mail naar rit@werksaamwf.nl, of telefonisch via het algemene telefoonnummer van WerkSaam: 0229-258758.

Wilt u een video over inburgering bekijken in uw eigen taal?
Geef uw mening

Wilt u teruggebeld worden?

Vul het contactformulier in of laat een terugbelverzoek achter en u wordt zo snel mogelijk teruggebeld.

Contact opnemen